Saturday, October 11, 2008

9/10 ayat-ayat cinta

aku raser crita ni..btul2 bagi kesan kt ati aku..mungkin ni review filem yang aku raser yang plaing banyak benda utk ditulis--walaupun kadang2 malu nk mengaku yang aku ni skekakn ayat yang bunga--tp bukan la yang mat2 jiwa ske tulis..dalam erti kata sebenarnya--ayat yang menggunakan metafora yang indah dan puitis dan kadang sangat menusuk ke hati ni..tetiba bila aku tgk crita ni..terasa rugi plak aku x p tgk crita ni kt wayang..aku raser penulis novel ayat2 cinta ni patut diberi tabik spring..wow---n crita ni sgt bagus garapannya..walaupun pd sesetengah scene ia nmpak pelik agak tidak logik----namun 'ayat ayat cinta' dalam filem berjaya menutup benda 2 sme..

filem ini pada yang masih solo n single mingle---aku percaya akan merubah konsep cinta 2 sendiri..dlm x percaya kisah siap ada mesej dakwah dari sifat probadi fahri yang sgt lurus bendul 2..hahaha..at 1st aku rase sebal--'apa masalah lelaki ni..x kn x paham yg maria n noura 2 ske kt dia..bendul btul'...tp bl dipk2 balik--fahri 2 sebenarnya seorang yang membesar dan teguh dgn pegangan agama membentuk dia sebagai seorang yang sangat lurus dan kurang mengerti dengan seorang 'gadis' n x pnah 'couple' tp sgt percaya akan jodoh....aku x tau nk ckp fahri ni---samaada aku ske atau x...hahaha..kadang2 aku akan stret away leh ckp aku x ske atau ske ngan watak hero..tp utk crita ni buat kali pertamanya aku raser aku x tau..hahaha..pepepun..de berapa scene yang aku sgt pasti yang aku ske


1.

Wahai orang yang lembut hatinya
Aku tak ada siapapun kecuali Allah di hatiku
Aku hanya ingin menjadi yang halal bagimu
Yang kan kau kecup keningnya

surat noura kepada fahri utk bertrima kasih atas sebab fahri menyelamatkannya..unbelievable mcm mne dia curahkan raser cinta dia dengan berlandaskan agama..'aku ingin menjadi halal untukmu'...seriously aku x pnah terpk benda2 macam ni..siap member aku tel aku mse aku ngah tgk crita ni..n cakap noura mmg sgt brani..hahaha

2.saat maria bertnya pada fahri soal jodoh---waaa...klu org tanye aku--ape aku nk jawab-huhuhu

Fahri:Sebelum aku ke sini, cuma ada dua hal yg bikin aku kagum sama Mesir. iaitu al-Azhar dan sungai Nil. kerana tanpa sungai Nil, ngak ada Mesir dan ngak ada al-Azhar.

Maria: Aku juga suka sama sungai Nil,kalau ngak ada sungai Nil pasti ngak ada Mesir ngak ada perabadan dan yang hanya ada gurun pasir. Kau percaya jodoh Fahri? Aku rasa sungai Nil dan Mesir itu jodoh.

Fahri:Ya! Setiap orang punya jodoh masing-masing..

Maria: Itu yang selalu kamu bilang. Aku rasa sungai nil dan mesir itu jodoh. Senang ya, kalau kita bisa bertemu jodoh yang diberikan tuhan dari langit.

Fahri: Bukan dari langit Maria, tapi dari hati. Dekat sekali.

3.scene cara maria luahkan cinta dia--cinta yang x t'luah..how she care about him..scene bakul ikut tingkap utk pulang buku 2 mmg sweet..da ala2 crita korea plak aku raser..to all guys out there--dat's is how a girl show their love..not through word but how they react to u...mcm mne bl dia tau yang fahri da kawen n 4 fahri--dia pendamkn cinta dia..cinta memerlukan pengorbanan maaaa

antara rasa cinta dan ingin memilki---akhirnya aku sedar--ia benda yang cukup berbeza...wat aku bertanya pada aku sendiri 'aku ni mencinta atau ingin sekadar nk miliki seseorang 2?' jwpn 2 hanya aku yang bley jawab--utk tang len--hanya empunya diri yang bley menjawabnya--ape yang ade dlm fikiran dan hati?--jika hanya nk memiliki berubahla untuk menjadi yang mencintai!! jawapannya hanya ada pd kita


No comments:

Click Me

Related Posts with Thumbnails