Wednesday, December 31, 2008

propa


dalam sedar tak sedar tak sedar dalam hidup ni..kita sentiasa dihidangkan dengan perbuatan 'propa' yg hanya berat sebelah, tak betul dan bukar hanya sekadar propa tetapi hanya penipuan yang hanya propa semata-mata..1st taim aku dengar perkataan propa-aku tak paham...pe jenis perkataan ni:macam papedem kedai mamak pun ade..lame kelamaan aku paham...propa : percakapan atau perlakuan yang x bley dipakai n dibuat2 bagi menguntungkan sebelah pihak semata-mata...that the simples meaning i can define it i guess..

sejak dari kecik..aku percaya kita da stat dipropa oleh orang dewasa yang kadang-kadang membuat 'propa' untuk kebaikan kita..pada tahap ni : bukan perkataan propa adalah agak tidak sesuai sbb aku raser propa hanyalah untuk org yang jahat saja-leh x aku ckap macam tu..'adik jgn nangis-nanti x dpt coklat', 'adik ddk diam-diam, klu tak nanti ade orang gila dtg amik'...perkara2 yang biasa didengar aku raser...sampai smpai sekarang-aku masih takut nk pandang bawah katil taim nk tdo..bimbang ada somethin bwh katil...

da besar ni kita diproba dengan benda yang lagi besar-dipropa dengan benda yang mungkin perkara-perkara yang mengubah definisi kita berkaitan sesuatu atau mengubah arah haluan hidup kita..contoh yang biasa kita dipropa-'cantik'...cakap kat aku-brapa banyak iklan kat tv tv yang propa kita yang definisi cantik itu-mesti putih n berambut lurus..huh..brapa iklan yang tunjuk klu nk p interview atau nk dating ngan orang kena jadi putih...even iklan pond tu tunjukkan yang orang x kn notice kita kalau kita x putih...so sad...brapa banyak iklan tu menyebabkan perempuan-perempuan kat luar sanggup pakai produk yang leh wat muka diorang menggelupas n merah cam udang bakar...bukan aja budak perempuan-even makcik kat kg yang jual goreng pisang pun leh termakan dengan propa tu...pedih tu-macam letak asid kt muka...huh..brapa byk perempuan2 kat luar sana tu rasa rendah diri sebab kulit mereka gelap n bagi mereka kurang cantik..bos aku pernah ckp kt aku-org putih tu admire dengan kulit orang asia n diorang sanggup p tankan kulit sbb nk dapat kulit cantik..huh-propa tu sangat menjadi kn?

No comments:

Click Me

Related Posts with Thumbnails