Thursday, July 23, 2009

vanished


aku fikir benda yang da hilang memang x akan wujud lg kesannya..tp tidak yang ini..aku nmpak kesannya pada adik aku..adik bongsu aku yang darjah 5 skang..bagi bdk kampung yang ddk di pedalaman felda-BI merupakan sesuatu yang asing-mcm bahasa alien..dia tidak seperti budak bandar yang didedahkan dengan bahasa inngeris setiap masa..bahasa standard bahasa melayu pun x bley lawan dengan pekat longat trgnya..inikan BI yang umpama bahasa ketiga yang dipakainya..kalau kita 3rd language mse zaman study dlu cam bahasa jerman, thailand n jepun..adik aku ni BI

sehinggalah PPSMI diwujudkan..baru2 ni aku balik ke kampung..dia ddk diam tengok crita korea yang aku beli dengan subtitle bahasa inggeris..aku tanye 'adik paham ke?' ...sikit2 katanya..n aku surprise dia boleh betulkan grammar subtitle yang tunggang langgang bahasanya..

ptg tu dia menunjuk laptopnya yang diberi oleh kerajaan negeri Terengganu..kecik aje laptopnya..yang aku lagi kagum dia sibuk bergaduh ngan abngnya yang berumo 23 tahun untuk mengendalikan laptop tu..aku pada umur macam dia-pegang mouse n sistem komputer pun mmg x tau..n laptop tu bukan dalam interface bahasa melayu..sbb aku sangka interface mesti lam BM tp lam BI..

ptg tu juga aku bersembang dengan dia di rumah atuk aku..aku perasan pokok angsana di depan umah datuk da x de..kena tebang..jd dia tanya aku..'pokok angsana tu ape?'..aku pun ckp la..yang buah dia terbang tu..nipis pastu kalu jatuh dia tumbuh..'ooooo'..kemudian laju mulutnya menerangkan proses pembiakan pokok tu ---dalam bahasa inggeris..sbb tu dia x kenal pokok angsana..ada antara term yang dia sebut haram aku x pernah dengar...so how?

dlu aku mungkin aku setuju PPSMI dimansuhkan... sbb bagi aku kesian kt budak kg utk belajar bahasa tu..tp dr sudut len ia akan kesan pada jangka masa panjang budak tu..yang btch awal2 mungkin akan rasa senak sikit tp pd yang mmg da belajar dr darjah 1..x susah kot..they learn..

tp...x guna lg da+skang bdk2 tu kna blaja BM balik---mungkin term2 BM yang mungkin kana konfius diorang plak--who knows

"Janganlah kita perjudikan masa depan anak orang kerana kononnya kita seorang nasionalis yang begitu sayang kepada bahasa kita. Sayang bahasa tidak boleh melebihi sayang bangsa. Mereka yang sayang bangsa mereka ingin lihat bangsa mereka maju, berilmu dan dihormati dunia. Hanya kerana boleh bertuturkata dalam bahasa sendiri tidak akan menjadikan bangsa kita dihormati dan disegani orang"-drm M..walaupun aku jarang bersetuju ngan cara dia tp aku rasa dia betul kali

*_*

2 comments:

muhammad said...

entahlah, susah gak sy nk ckp psl benda ni. dr satu segi, ada yg fikir gini: bahasa jiwa bangsa, bahasa melambangkan bangsa. pstu, ada org kata, nape bangsa jepun, german, rusia, korea bleh je bjaya dlm bidang teknologi n industri mreka wlaupn guna bahasa ibunda mreka.
bila ppsmi berlaku, maka prbendaharaan kata b.ibunda smakin kurg n tak brkembang. susah utk diajar, trutamanya plajar pedalaman.

dr segi lain, ada jgk yg fikir gini: b.inggeris skg bhsa antrabangsa. msyrakat barat n eropah yg maju teknologinya menggunakn bhsa inggris. so, buku2 teks universiti pn dlm bhsa inggeris, so apa salahnya pelajar2 kita dberi pndedahan awal, sudah biasa dg b.inggeris bila masuk u n alam pkerjaan nnti. kita plk takkan mudah ditipu.

em, susah jgk sy nk buat kputusan.

komen utk kata2 tun mahathir: ssuatu bangsa itu dihormati n disegani buknlah kerna bahasanya, ttp kerna sikap bangsa itu sndiri.

p/s: sarah, cuba ubah setting kt post ni sbb klu org yg tak biasa, dia takleh nk turun bawah utk isikan ruang word verification slps dia tulis komen sbb ruang post a comment ni timbul setakat word verification code je, tk smpai kt ruang kosong utk kita isikn code tu. ni pn sy guna butang tab. lps sy klik kt post comment, n dh siap komen, sy tekan tab. barulah cursor trus pegi ke ruang kosong code utk diisi.

nuna_sarah said...

hmmm..
sya x pasti lak dengan kesusahan tu
tp neway sya try buat..
kesenangan pengunjung adalah keutamaan sya..

thanxs

-_-

Click Me

Related Posts with Thumbnails