Thursday, July 30, 2009

assalamualaikum


dlu masa study..ade sem tu-studio klas aku direnovate n terpaksala kitaorang berulang alik di studio sementara yang terletak agak jauh dari kolej..yang tak tahan-jalan ke studio sementara itu sangat mencabar..pada waktu yang agak senggang boleh la lalu ikut jalan yang rasmi (jalan tar) tapi mmg berpeluh n jauh la..smpai klas mmg mcm mandi la..so alternatif utama meredah pejabat PALAPES n padang kawad n turun naik bukit sikit baru smpai...sepanjang berulang alik tu sempat jugak la teman seklas kena usik ngan mamat PALAPES yang selalu lepak kt situ, n aku rasa 'myth' utama budak RO2 ni klu nmpak student pompuan mmg kucing nmpak ikan-gelisah n asyik mengiau2..dalam konteks manusia, asyik mengusik n menegur..antara modal yang aku igt smpai sekarang dengan memberi salam----'x jawab berdosa dik' itu aje modalnya dr awal sem smpai abis..pernah juga membe aku dijerkah oleh budak2 RO2...sejak dr tu kitaorg sanggup lalu ikut jalan jauh klu nk p studio..jd hari ni sudah jelas, terang lagi bersuluh--kami x bersalah kalau x menjawab salam kamu


1. Salam seorang laki-laki kepada seorang perempuan dan sebaliknya yang tidak mempunyai hubungan mahram adalah tidak disunatkan kecuali dalam keadaan yg aman dari fitnah.

2. Harus memberi dan menjawab salam perempuan untuk tujuan pendidikan seperti pelajar kepada guru.

3.. Jika seorang lelaki memberi salam kepada gadis remaja, maka tidak harus dia menjawabnya.

4. jika seorang gadis memberi salam kepada seorang lelaki, maka makruh lelaki tersebut menjawab salamnya.

Sumber jawapan :
WWW.ILUVISLAM. COM


p/s: to muhammad-betulkan kalau sya salah...*_*

2 comments:

muhmmad said...

xde salah, just nk menambah. :)

Rumusan: x mnjadi masalah untuk lelaki memberi salam kpd wanita n gitu juga sbaliknya, selagi trhindar drpd fitnah @ x 'memudaratkan' sape2.

sbg contoh, dlm kes sarah n kwn dia ni, 'memudarat'kn ke x, klu jwb salam RO2 tu? :) klu kita jwb salam RO2, dorg jd makin 'gatal' ke x? sarah n kwn dia je tahu jwpnnya..hehe. :)

nuna_sarah said...

haha..betul2
tp sya degil gak n nak menang gak

('_')

Click Me

Related Posts with Thumbnails