Wednesday, February 25, 2009

motherhood..


dengan menempuh perjalanan hampir 12 jam, jam di hiway, makan x sedap di genting sempah--akhirnya 11.45 mlm td aku sampai di umah..huh...minggu yang sangat memenatkan..tapi klu da ddk ilek kt kg tu mmg x ingat la...

episod pertama : lewat ptg jumaat aku trima panggilan dr teman baik aku masa sekolah dulu...leha..kawan yang menjadi private tutor aku utk subjek matmod n addmath..haha...klu x kerna dia aku mmg fail subjek tu sbb aku mmg blur habis-entah kemana otak aku sepanjang 2 tahun stat tg. 4...byk main kot..haha...dia, aku kenal sbgai sorang yang suka buat sesuatu ngan sepenuh hati...even klu gotong royong pun dia yang bersemangat untuk wt sume aktiviti tu..haha..AJK Surau yang mana satu tugas yang berat zaman aku study dulu--tp tu la besar pahalanya...hehe...aku ngan dia mmg rapat dulu-sbb dia lasak n aku pun lasak..mana2 kerja yang budak pompuan x dpt buat kitaorg buat...dari perkara2 baik hingga la perkara yang mmg bdk2 pompuan x buat...de skali tu aku ngan dia leh p mancing kt kolam blakang asrama..hahaha-dia nyer idea la tu...men mercun-pastu kena tangkap ngan warden-kena marah..hahahah..sib baik tak kena pape..aku ngan dia gak yang bertanggungjawab membancuh air lada untuk nk simbah pada pengendap2 asrama pompuan...hahaha..leha-leha

tapi leha dulu bukan leha sekarang...dia da berevolusi...skang nurse di kedah sudah berkahwin n da ada ANAK...waaaaaa...aku betul2 x sangka yang dia yang da berkeluarga lagi awal dari aku...Aisha Batrisya-her baby...aku macam x sabar2 nk tengok tp x sempat..lama aku x berbual panjang ngan dia...rasa x sangka-dia da jadi mama..katanya dia akan bwk baby ke kedah sbb x leh nk berenggang nanti teringat katanya...lehaa

episod kedua-ptg jumaat aku tergerak hati untuk ke rumah kawan baik aku zaman kecik2 dulu sampai aku form 5...lepas dia kawen aku da jarang ke rumah dia sbb segan...aku dengan dia macam payung-dia payung n aku pemegangnya...sebab aku rasa dia lebih melindungi aku--bersikap protective atas apa yang telah diamanah untuk dia jaga-sbb dia kapten asrama...tegas n x pilih kasih...aku pun pernah kena cium tiang letrik dpn asrama lelaki sbb cadar katil x ditarik dgn tegang walaupun aku ketika tu adalah kawan baik dia...mmg x pilih kasih..merah padam muka aku taim tu...tapi aku ttp akan sokong dia sbb tu cara dia conduct anak buah dia...n kini aku leh lihat camne excited nye dia bercerita kt aku saat2 dia nk lahirkan baby..yang mana dia yang nk bedah sbb da tak rasa gerakan baby lam perut dia..siap gaduh2 ngan doc..hahahaha....dulu her 1st baby meningggal slps dilahirkan 2 thun lps n kali ini dia dapat anak lelaki-yang dia namakan adam..arwah dulu nama hawa katanya..katanya patutlah mak payah nk marah anak-coz they know how hard to deliver them safely

episod ketiga: sahabat, sedare n turut merangkap jiran aku-mekti da pun selamat lahirkan her 1st baby semalam kol 1.40...pompuan..sblum dia bercrita kat aku mcm yang dia sgt nk tau jantina baby tp laki dia x nk-sedangkan dia mmg meronta nk tau..dan persoklan telah terjawab..dia bercerita kat aku mcm mne baby tu bergerak dlm perut dia...n macam mana dia alami alahan yang teruk masa mengandung..macam mne dia hanya makan nasi dengan lada je sepanjang bulan 2-4 semasa mengandung...gulp-lada? jangan tanye aku..baby girl plak tu..hahaha

tetiba isu 'keibuan' is in the air...hahahaha...akhirnya tiba masa diorang...mencorak masa depan anak-anak..kata kawan aku 'x kisah aku sakit jangan aku'-aku tersentuh..dat's y si ibu menerima semua perbuatan anak-sbb dari mula dia da tanam yang anak tu sebahagian dari nyawa mereka..anak sakit diorang pun sakit-cubit peha kanan peha kiri terasa...hidup mereka da ada makna baru-anak mereka..

n macam mana perasan ibu2 kat palestin bila tgk anak mati depa mata..aku x bley bayangkan saat tu..kalau air mata pun si ibu x sanggup nk tengok mengalir oleh si anak apatah lagi darah?..dan pada si ibu yang sanggup redhakan anak mereka berjuang sebagai askar n pejuang berani mati...aku salute ngan mereka yang macam tu..dat's y org kata 'tangan yang menghayun buai boleh menggongcang dunia'...

tahniah untuk kawan-kawan aku..moga kalian akan jadi ibu, mak n mama yang baik..n to MAK aku...terima kasih mak..

9 comments:

Anonymous said...

hrp pasni kite plok yg myusul..
huhuhu..
aku pn..
tbe2 rs---
i want 2 hav a baby..!
=p

nuna_sarah said...

haha
baby? cumelnyaaa

CeRiTeRa ~HaFiZaNiS~ said...

emm bila la..dpt tgk baby sarah..mesti comey..mata sepet coklat manis hehehe

nuna_sarah said...

mata sepet? aku harap anak aku mata besar x macam mak dia maaa
hehehehe

Anonymous said...

wanna hav a baby rite..??
giv u diz..
www.camilleallen.com
so..??
how..??
=)

nuna_sarah said...

berair mata aku tgk pic tu
cumelnya----tapi amenda tu?
patung ker? mcm real tuu

Anonymous said...

patung..
tanah liat..
sweet ork..??
hehehe..

Anonymous said...

ni artikel psl kuasa keibuan yg sy baru saja terjumpa: baca Palestinian Women are Israel's Demographic Nightmare. ---salam hormat kpd ksemua ibu n bakal ibu di dunia!

nuna_sarah said...

ty..
nice article

Click Me

Related Posts with Thumbnails