Wednesday, January 21, 2009

kosong


Sejauh mata hati menerawang
Sejauh mata memandang
Menembus cakrawala
Membawa anganku terbang
Melayang...

Kutatap seraut wajah tercermin
Tak kudapati bayangku
Terhapus ruang waktu
Terhapus masa lalu
Terhapus lembaran kisahku

Beribu bintang yang berkerlip riang
Tak satu pun tersenyum padaku
Kosong terasa di dalam relung hati
Dan jiwaku terasa...

Kosong...
Terasa...
Kosong...
Kurasa...

Kosong di dalam diriku
Kosong di dalam hati
Kosong di dalam jiwaku
Kosong..

9 comments:

Anonymous said...

Perut yang kosong lapar, memerlukan makanan. Perut memberi isyarat lapar, agar tubuh kekal hidup. Begitu jualah hati. Hati yang kosong, adalah hati yang laparkan pengisian. Pengisian hati ialah cinta dan zikir. Hati yang tidak kosong adalah hati yang menyintai dan dicintai. Hati yang menyintai hati lain, lalu hati itu membalas dengan menyintainya. Zikir adalah makanan terbaik hati. Hati yang berzikir mengingati Allah adalah hati yang tidak mati.

nuna_sarah said...

Hati yang tidak kosong adalah hati yang menyintai dan dicintai----kebenaran yang menyakitkan

Anonymous said...

ianya memang sangat menyakitkan pabila hati satu hanya menyintai hati dua, sedangkn hati dua tak menyintai hati satu, wlaupn ada org berkata: "menyintai tidak semestinya memiliki". Kebenarannya teramat pahit utk ditelan. Perit dan Sakit. Sedih dan pedih. Luka dan Derita. Merana dan Sengsara. Tiada lagi bahagia.

nuna_sarah said...

menyintai tidak semestinya memiliki? yang sakitnya pada yang kedua---kadang-kadang dunia ni tidak adil..kadang-kadang juga membuatkan kita menjadi orang yang tidak bersyukur...kufur dengan nikmat tuhan..padahal mungkin ia satu hikmat yang mana DIA maha mengetahui..

Anonymous said...

Ya, betul tu. Yg sakitnya mmg pd yg kedua. Mmg perit. Cuma, dsbbkn kita ni manusia yg mmg tidak tahu rahsia kebaikan dcc Tuhan, maka terkadang apa yg buruk dcc kita(di mata kita), adalah yg terbaik pula dcc Tuhan. Dan terkadang apa yg baik dcc kita(di mata kita), buruk pula dcc Tuhan. Wlaupn gitu, ada jgk kes2 yg selari n seiring: buruk dcc kita, buruk jgk dcc tuhan. baik dcc kita, baik juga dcc tuhan. -so,antra kes yg menyakitkan manusia ialah bila manusia melihat ssuatu itu baik di matanya, sedangkn ianya buruk dcc tuhan. Di situ berlaku konflik antara mata manusia dgn rahsia tuhan. Spt kes sorg anak kecil yg terpesona asyik melihat pergerakan cantik semut api yg berwarna merah, akhirnya kaki n tgnnya dgigit semut api.

nuna_sarah said...

suatu masa dulu saya pernah berkata pada diri sya sendiri--kenapa org lain slalu dapat apa yang dia nak-knapa tidak saya? sehinggalah saya terbaca ayat ni

'Bila Allah cepat makbulkan Doamu, Maka DIA Menyayangimu, Bila DIA Lambat Makbulkan doamu, Maka DIA Ingin Mengujimu, Bila DIA Tidak Makbulkan Doamu, Maka Dia Merancang Sesuatu Yang lebih Baik Untukmu. Oleh itu, Sentiasalah Bersangka Baik Pada ALLAH Dalam Apa Jua Keadaan Pun… Kerana Kasih sayang ALLAH Itu Mendahului KemurkaanNya"

kemudian saya sedar---kadang2 marah itu pembunuh segalanya

Anonymous said...

* indah sungguh ayat2 tentang doa kpd ALlah di atas..

* Aah la kan, rupa2nya wak pn penah rasa cmtu ye. Rasa cam tak puas ati je kan sbb terlalu dahagakan jawapan kpd stiap kejadian, then timbul pertanyaan2 knape..knape..dan kenape, tp tetap tiada jawapan. Sbb tu kdg kita tak puas2 hati. Kita akan puas hati andai Tuhan tiba2 berkata pd kita, memberikan alasan ats ksemua alasan tindakanNya. Tp apalah daya kita ada, kan, Dia pn pencipta kita. Dialah yg maha berkuasa keatas diri kita sepenuhnya, sdgkn kita tiada apa pn daya 'melawan'. Sbhgian yg mjd rahsiaNya ada yg kekal rahsia entah smpai bila. Hnya Dia yg tahu. Terkadang, ada rahsia yg Dia dedahkn dgn caraNya yg tersendiri n 'istimewa' utk mjwb soalan2 knape3 td dgn kejadian2 susulan plk.

"Allah Ta'ala berfirman : "Aku menurut sangkaan hambaKu kepadaKu, dan Aku bersamanya apabila ia ingat kepadaKu. Jika ia ingat kepadaKu dalam dirinya maka Aku mengingatnya dalam diriKu. Jika ia ingat kepadaKu dalam suatu kelompok, maka Aku ingat kpdnya dlm kelompok yang lebih baik dari kelompok mereka. Jika ia mendekat kepadaKu sejengkal maka Aku mendekat kepadanya sehasta. jika ia mendekat kepadaKu sehasta maka Aku mendekat kepadanya sedepa. Jika ia datang kepadaKu dengan berjalan maka Aku datang kepadanya dengan berlari-lari kecil". (riwayat Bukhari).

Pesan Nabi terhadap sorg anak kecil (bernama:Ibnu Abbas ketika dia masih kecil) yang artinya:

"Wahai anak! Sesungguhnya aku ingin mengajarmu beberapa kalimat. Jagalah Allah (jagalah perintahNya) nescaya Allah menjagamu. Jagalah Allah (jauhilah larangan-Nya) nescaya engkau dapati Dia di hadapanmu (memenuhi keperluanmu). Apabila engkau meminta, mintalah kepada Allah. Apabila engkau mohon pertolongan, minta tolonglah kepada Allah." (Riwayat al-Tirmizi hadith ke-2516, katanya hadith ini hasan sahih)

Allah sbenarnya stiasa memakbulkn stiap doa kita, cuma kita tak tahu stiap doa kita tu dimasukkan Allah dlm kategori yg mana, spt hadis ini: "Tidak seorang muslim pun yang berdoa dengan sesuatu doa yang tidak ada di dalamnya dosa atau memutuskan kekeluargaan, melainkan Allah akan beri salah satu dari tiga perkara; (1) disegerakan untuknya (dimakbulkan apa yg dipinta di dunia), ataupun (2) disimpan untuknya pada hari akhirat (diberi balasan baik pada akhirat), ataupun (3) diselamatkan dia dari keburukan yang sepertinya." [Kata al-Imam al-Syaukani dalam Tuhfah az-Zakirin: Hadith ini riwayatkan oleh al-Imam Ahmad, al-Bazzar, Abu Ya'la, kata al-Munziri: Sanadnya sahih]

* mcm yg wak sebut tu, ada benarnya: kdg2 marah itu pmbunuh segalanya. Sy plk sllu terdetik: "alangkah bagusnya andai aku bersabar sdikit"..

* ni sy hadiahkn skit buah tangan utk wak nikmati, just click je link2 kt bwah utk dbaca:
1. Allah sntiasa terima doa kita.
2. jgn putus asa berdoa 1
3. jgn putus asa berdoa 2
4. jgn putus asa berdoa 3

Anonymous said...

Saudari sarah.. org2 yg jenis sntiasa ceria n yg digelar sbg hepi go lucky nih kadang2 akan berasa sunyi, sepi dan kosong walau sntiasa dikelilingi ramai rakan taulannya. Org2 ini ada sisi sunyinya yg tersendiri. Bila tiba saat sunyi itu, jarang sekali rakan taulannya menyedari n tahu bahwa dia sedang sunyi kerna 'tertipu' dgn senyumannya yg tak pernah lekang dr bibir spt selalu, wlaupn hakikatnya dia sedang kesunyian amat. Sy teringatkn cerita klasik-sayu-romantis hindustan lama, zaman mak ayah kita muda2 dulu yg bertajuk: "Mera Naam Joker".

nuna_sarah said...

eer-untuk komen above ni-rasa mcm saya mkn lada la plak-hahahaha
senyuman itu ubat terbaik setiap luka..bukan begitu ke? dan sepi tu kadang-kadang teman terbaik untuk kita pikir mana letaknya silap kita

Click Me

Related Posts with Thumbnails